Nekpijn

Pijn in de nek komt veel voor. Mensen met nekpijn hebben pijn of pijnscheuten in de nek. De pijn zit dan ergens tussen de schouderbladen en het hoofd. De pijn kan links, rechts, in het midden of aan allebei de kanten zitten. Soms straalt de pijn uit naar het hoofd of arm(en). Ook kan er sprake zijn van een slapend of tintelend gevoel in de arm. Sommige mensen hebben voortdurend pijn, anderen af en toe.

6 Feiten over nekpijn

• Nekpijn staat in Nederland in de top 3 van klachten.
  • Ongeveer 1 op de 5 mensen heeft weleens nekpijn.
  • Geschat wordt dat 3 op de 10 mensen langere tijd last heeft van hun nek.
  • Veel nekklachten verdwijnen vanzelf binnen een paar weken.
  • Nekpijn betekent meestal niet dat uw nek beschadigd is, wel dat uw nek gevoelig is.
  • Omdat er vaak geen schade aan de nek is, heeft het meestal geen zin om een foto of scan te laten maken.

Nekpijn gaat vaak vanzelf over. Hoewel nekpijn vervelend en hinderlijk kan zijn, is er bij de meeste mensen geen medische oorzaak te vinden (er is geen schade in de nek) en gaat de pijn vanzelf over. Gaat de nekpijn niet weg of wordt de pijn erger, neem dan contact op met een manueel therapeut.

Een eerste bezoek bij fysiotherapie T4 zal bestaan uit een intake (informerend gesprek) over u klacht. Wat is de oorzaak, wanneer het is ontstaan, etc. Vervolgens wordt beoordeeld of er eventueel aanvullend onderzoek door de huisarts moet worden gedaan of dat er met behandeling kan worden gestart.

Behandeling

De behandeling is altijd persoonlijk op u afgestemd en wordt ook met u overlegd. Mogelijke behandelingen zijn:

• Uitleg (counseling).
  • Advies.
  • Manuele therapie.
  • Dry needling.
  • Training van de diepe nekflexoren.
  • Oefeningen ter verbetering van de bewegelijkheid.
  • Houdingscorrectie (gericht op verlichting van de klachten).